نشست صمیمی با اساتید و پیشکسوتان موسیقی استان

نخستین نشست صمیمی اساتید و پیشکسوتان هنر موسیقی استان به ابتکار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی برگزار شد.

 نخستین نشست صمیمی اساتید هنر موسیقی استان به ابتکار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی در شرایطی برگزار شد که سرمای سوزان زمستان آذربایجان نیز نتوانست بر گرمای حضور پیشکسوتان هنر موسیقی استان غالب شود. این نشست صمیمی که قرار بود دو ساعته به پایان برسد، بیش از چهار ساعت به طول انجامید، اما کسی نسبت به طولانی بودن این برنامه اعتراضی نداشت؛ چراکه دوستان قدیمی پس از سا لها همدیگر را یکجا پیدا کرده بودند و فضای صمیمی جلسه به قدری آکنده از مهر، صفا و صداقت بود که مانع از سخنان صریح و ب یپرده استاد مسعودی از پیشکسوتان هنر موسیقی استان نشد. 

وی که در ابتدای سخنانش از بی مهری متولیان فرهنگی و هنری استان نسبت به هنر موسیقی در آذربایجان و تبریز گل همند بود، خطاب به محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرمندان موسیقی استان گمنام ماند هاند، نباید خود را فریب دهیم، حقایقی هست که نمی توان از آنها چش مپوشی کرد.

 مسعودی که دل پر دردی از وضعیت موسیقی استان داشت؛ خواستار ساماندهی به وضعیت موجود شد و گفت: وضع معیشتی بسیاری از هنرمندان استان مساعد نیست، بنده هر انتقادی دارم به صراحت بیان می کنم و هر کسی انتقادی به حرف هایم دارد، به صراحت به خود من بگوید وگرنه اگر پشت سرم حرفی بزند، حلاش نخواهم کرد! 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در ادامه با اشاره به درخواست استاد قر هباغی، نسبت به را هاندازی پاتوقی برای اساتید و پیشکسوتان موسیقی استان نیز گفت: «خانه هنر تبریز تمام و کمال در اختیار شماست » این سخن مدیرکل با تشویق حاضران در مراسم همراه بود و همهمه ای میان اساتید موسیقی به راه انداخت. 

از نکات جالب این مراسم سخنان استاد اسفندیار قر هباغی بود، وی به نمایندگی از حاضران در جلسه ضمن تقدیر از ابتکار عمل انجمن موسیقی و اداره کل ارشاد اسلامی در برگزاری این نشست صمیمی اظهار داشت: کسانی که مویی در این عرصه هنری سفید کرد هاند، حق بزرگی در فرهنگ و هنر تبریز دارند. 

وی با تجلیل از فعالان هنر موسیقی عاشیقی 38 انجمنگ زماروش سعیملقکر ید آذربایجا نشرقی در آذربایجان گفت: این افراد در محروم ترین نقاط استان بدون هیچ حمایتی توانسته اندموسیقی حماسی و مذهبی آذربایجان را حفظ کنند، آیا این قشر بی ادعا نیازمند حمایت بیش از پیش متولیان فرهنگ و هنر استان نیستند؟ بزرگترین هنرمند عالم خود حضرت حق است، بنابراین باید به هنر و هنرمند ارج نهاده شود. 

قره باغی با بیان ای نکه در طول سالیان متمادی هیچ گاه شاهد چنین محفل صمیمی نبودم، یادآور شد: این برای اولین است که ما از یاد رفتگان را یاد کردند، اگر به هنر و هنرمند اصیل بها داده نشود، قبله گاه موسیقی جوانان در شبکه های ماهوار های غربی خواهد بود. 

این استاد موسیقی کشور که به صدای انقلاب نیز شهرت یافته است، گفت: اسلحه امروز ما هنرمندان موسیقی در مقابل دشمنان و فرهنگ مبتذل غرب؛ هنر ماست، در حقیقت جامعه هنری کشور، ارتشی قدرتمند در برابر تهاجم فرهنگی غرب شناخته می شوند.

دیگر سخنران این محفل صمیمی؛ استاد کلباسی بود، که در سخنانی کوتاه اظهار داشت: تاکنون چنین محفل و مجلسی را تجربه نکرده بودم، خوشبختانه امروز شاهد اتفاقات جدید، امیدوار کننده و ارزشمندی در استان هستیم که امیدواریم با همت متولیان امر در اداره کل ارشاد اسلامی تداوم داشته باشد.

بنابر این گزارش، در حاشیه این مراسم استاد خسرو نژاد آریا در گف توگویی اظهار داشت: امروز دوستانی را زیارت کردم که بیش از ٢٠ سال از آخرین دیدارمان فاصله افتاده بود، چنین نشس تهایی ضرورتی مهم است که باید تداوم داشته باشد. 

وی با اشاره به ای نکه مکتب موسیقی تبریز بایستی به همت اساتید و پیشکسوتان این عرصه احیا شود، گفت: اگر به شاخص هایفرهنگی و هنری خود بها ندهیم، به راحتی میدان را برای جولان فرهنگ غربی فراهم خواهیم کرد، متأسفانه ب یتوجهی به موسیقی اصیل ایرانی و آذری، منجر به شیوع تب گیتار میان جوانان شده است. 

همچنین دکتر فیروز جدی از اساتید بنام موسیقی در استان با تأکید بر ای نکه چنین محافلی نباید جنبه تبلیغی به خود گیرد، گفت: نیازمند اتخاذ تصمیم جدی برای اشاعه هنر اصیل در جامعه هستیم، چراکه هنر رکن اساسی فرهنگ یک ملت بوده و جامعه ب یهنر محکوم به فناست.