مراسم بزرگداشت استاد عاشیق ولی عبدی

طی آیینی از نیم قرن خدمات هنری عاشیق «ولی عبدی » هنرمند موسیقی فولکلور آذربایجان در شهرستان اهر تجلیل شد.

 معاون هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این آیین، اجرای برنامه نکوداشت هنرمندان پیشکسوت را از برنامه های اولویت دار این اداره کل در مرکز استان و شهرستان های مختلف برشمرد و تکریم و تجلیل از مقام هنری و خدمات نیم قرن استاد ولی عبدی را در راستای این برنام هها عنوان نمود. 

علی محرمی، هنر عاشقی را یکی از آثار هنری و سنتی منطقه ارسباران بیان کرد و افزود: برای اولین بار در کشور انجمن هنری عاشیقی در استان را هاندازی م یشود که هنرمندان این عرصه در قالب انجمن هنری فعالیت های خود را با حمایت مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه دهند. 

وی گفت: به منظور مشارکت مردم در اجرای فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و هنری سیاس تهای اصلی این اداره کل، واگذاری این برنام هها به خود مردم و فعالان حوزه هنری و فرهنگی م یباشد. 

فرماندار شهرستان اهر نیز در این مراسم، تکریم از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر را یک وظیفه همگانی در جهت تجلیل از خدمات این عزیزان در عرصه های مختلف ذکر کرد. محمد عابدی، این اقدام ارزشمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارزش نهادن به خادمان فرهنگ و هنر برشمرد و خواستار تداوم این برنامه ها شد. 

در این مراسم برنام ههای متنوع موسیقی عاشیقی توسط هنرمندان عاشیق از استا نهای آذربایجا نشرقی، غربی، اردبیل و زنجان اجرا شد.

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

 خشک سیم و خشک چوب و خشک پوست از کجا می آید این آواز دوست موسیقی عاشیقی محل تجلی ارزشها و مبانی انسانی بوده و هنرمندان این هنر فاخر ، همواره در پی انتقال حقایق بوده اند. اشعاری که از زبان عاشیق ها بر روح و جان مخاطبان جاری می شود از پیشینه ی زلال و سرشار از فرهنگ و تمدن این مرز و بوم نشات می گیرد و همین بن مایه های فرهنگی و اخلاقی باعث شده تا هنر ناب عاشیقی سینه به سینه از نسلی به نسل بعد منتقل شود. 

موسیقی عاشیقی با بهره گرفتن از فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی و تبیین نکات حکمت آمیز توانسته در عرصه ی جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. و در این میان هنرمندان عاشیق که گنجینه ای پایان ناپذیرند و سینه هاشان چون صدفی گوهر شعر و ادبیات کهن را می پروراند. ادبیاتی و هنری که به لطف وجود این هنرمندان بالنده شده و در دنیای تکنولوژی زده امروز جوانه ی اصالت و بی پیرایگی را در دل و جان مخاطبان می رویاند. 

تکریم و نکوداشت این هنرمندان که عاشیق ولی عبدی نمونه ای از بزرگواری و هنرمندنی آنان است، اصلی ترین رویکرد و وظیفه ی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از خداوند متعال توفیق روز افزون و عمری با برکت برای این هنرمند مردمی خواهانم.